Chenonceau-i kastély Cote d\\\'Azur A chambord-i kastély Gyereknap Disneylandben Croissant reggelire Versailles-i kastély Nizza-i kikötõ Louvre esti fényben Monte Carlo, a luxus és pompa Notre Dame, Párizs

Franciaországi utazás

Üdvözli Önt a !

Üdvözöljük a Travelorigo gyűjtőportálon. Utazásához minden hasznos információt megtalál, legyen az utazás, szállás, repülőjegy, utasbiztosítás, vagy általános információk! Portálunkon szállások, hotelek, fapados repülőjegyek, időjárás, térkép található. A sok utazási és nyaralási kínálat mellett látnivalók, lastminute ajánlatok, repjegy, fotók, olcsó programlehetőségek, busz és autóbérlés igényelhető.

Utazás közben

TARTALOMJEGYZÉK

ÁLLAMFORMA: elnöki köztársaság
FŐVÁROS: Párizs
TERÜLET: 547.030 km²
NÉPESSÉG: 64.473.140 fő
HIVATALOS NYELV: francia
PÉNZNEM: euró
GÉPKOCSIJELZÉS: F
IDŐZÓNA: CET (UTC+1)
Franciaország zászlaja

Franciaország címere

 

Eiffel-torony

Franciaország egyike Európa legnagyobb államainak: területe az Északi-tengertől a Földközi-tengerig húzódik. Változatos felszínét keleten és délen hegyek borítják. A 4 810 méter magas alpesi csúcs, a Mont Blanc Nyugat-Európa legmagasabb pontja. Franciaország alacsonyan fekvő sík vidékeit négy folyó vízgyűjtő területei alkotják. E négy folyó közül északon folyik a Szajna, tőle délre található a nyugat felé tartó Loire és Garonne, a Rhőne pedig a Genfi-tóból ered és a Földközi-tengerbe ömlik.

 


Természeti látnivalók

Látnivalók

Természeti
Chamonix városa a francia Alpok leglátványosabb darabjai által körbezárt Franciavölgyben terül el. Kicsit a Himalájára emlékeztetve, a térségben mély gleccserszakadékok uralkodnak, háttérben a Mont Blanc felhődiadémot viselő csúcsával. Késő tavasszal és nyáron a gleccserek és a magas hegyi hó szépséges hátteret biztosít a mezőknek, vadvirágokkal, bozóttal és fákkal borított hegyoldalaknak. Túrázásra ez a legjobb időszak, télen pedig a több, mint 200 km hosszú lejtős terep sípályák előnyeit élvezhetjük.
További mulatságot jelent a világ legmagasabb drótkötélpályáján a gleccsereken keresztül megtett út. A kocsi menetrend szerint áll meg a sípályáknál és a túra-csomópontokon. A Mer de Glace az Alpok második legnagyobb gleccsere. 14 km hosszú, 1800 m széles és mélysége 400 m-ig terjed. Van egy vonat is, ami 1915 m-re kapaszkodik fel, és egy pár hegyi ösvény, de a gleccseren való átkelés veszélyes és megfelelő felszerelés illetve vezető nélkül nem szabad

Chamonix városa a francia Alpok leglátványosabb darabjai által körbezárt Franciavölgyben terül el. Kicsit a Himalájára emlékeztetve, a térségben mély gleccserszakadékok uralkodnak, háttérben a Mont Blanc felhődiadémot viselő csúcsával. Késő tavasszal és nyáron a gleccserek és a magas hegyi hó szépséges hátteret biztosít a mezőknek, vadvirágokkal, bozóttal és fákkal borított hegyoldalaknak. Túrázásra ez a legjobb időszak, télen pedig a több, mint 200 km hosszú lejtős terep sípályák előnyeit élvezhetjük.

További mulatságot jelent a világ legmagasabb drótkötélpályáján a gleccsereken keresztül megtett út. A kocsi menetrend szerint áll meg a sípályáknál és a túra-csomópontokon. A Mer de Glace az Alpok második legnagyobb gleccsere. 14 km hosszú, 1800 m széles és mélysége 400 m-ig terjed. Van egy vonat is, ami 1915 m-re kapaszkodik fel, és egy pár hegyi ösvény, de a gleccseren való átkelés veszélyes és megfelelő felszerelés illetve vezető nélkül nem szabad


Kulturális látnivalók

Kulturális

 


Párizs

Párizs a világ négy legjelentősebb városának egyike, a világ egyik vezető gazdasági és kulturális központja. Több jelentős nemzetközi szervezet (OECD, UNESCO) is Párizsban székel. Története során a divat, a művészet és a szórakozás meghatározó szerepet játszott, máig a divat fővárosaként tartják számon. A városképet a Szajna uralja, mely kettészeli a várost, és amelyet 37 híd tarkít. Híres múzeumai és épületei mellett a divat és a művészetek vonzzák a legtöbb embert. A világban Párizs a legnépszerűbb úticél a turisták körében több mint 30 millió évi látogatóval.

Eiffel-torony

Eiffel-toronyAz ipari forradalom jelképe mára Franciaország szimbólumává vált. Gustave Eiffel alkotása mindig az érdeklődés középpontjában állt, de nem mindig a feltétlen dicsőítés tárgyaként. Volt idő, mikor le akarták bontani, majd 1964-ben műemlékké nyilvánították. Az 1889. évi világkiállításra készült, az eredeti tervek szerint a kiállítás után lebontották volna. A torony összmagassága 322 m, ebből maga a torony 300 m, fölötte 22 m-re magasodik egy tévéadótorony. Első emelete 58, második emelete 116, a harmadik 276 m magasban van.

Louvre

LouvreA Louvre-t körülbelül 1200 körül építették erődnek, később a XVI. században újjáépítették, majd királyi palotának használták. Múzeumként 1793-ban kezdett működni. 1980-ban Mitterand ideje alatt rendbehozták, és egy 21 méteres üvegpiramist építettek a közepére. A Louvre-hoz stílusában egyáltalán nem illő üvegpiramis megosztja a párizsiakat: sokan szeretik, és telitalálatnak érzik, sokak szerint viszont elcsúfították a több száz éves épületet. A világ leglátogatottabb (2006-ban 8.3 millió látogatóval), és egyben egyik legnagyobb, legérdekesebb, és A Mona Lisa, a múzeum egyik leghíresebb darabjaleghíresebb múzeuma több, mint 350 ezer műtárgyat tartalmaz. A múzeum központi tere a Napóleon- csarnok, ahonnan felvonóval lehet eljutni a múzeum különböző részeibe. A Louvre három különálló részre tagolódik, a keleti Sully-, a déli Denon-, és az északi Richelieu- szárnyakra. Érdemes a bejáratnál elvenni egy ingyen térképet, mert bár a fő látnivalókat nyilak jelzik, térkép nélkül könnyen eltéved az ember.

Champs-Élysées

Champs-ElyséesPárizs reprezentatív sugárútján, a 2 km hosszú Champs-Élysées-n minden valamirevaló márka képviselteti magát csillogó üzleteivel. A világ leghíresebb utcájaként, és leggyönyörűbb sugárútjaként Európa legdrágább bérleti díjaival találkozhatunk itt: egy 1000 négyzetméteres üzlethelyiség bérléséért évi 1,25 millió dollárt kell fizetni. A sugárút számos világhíres eseménynek is helyt ad: itt van a világ leghíresebb kerékpárversenyének, a Tour de France-nak a befutója, itt vonulnak végén július 14.-én, a leghíresebb francia nemzeti ünnepen, Európa legnagyobb katonai parádéja, a díszszemle keretében a katonák (2007-ben már magyarok is), és a gépesített hadi egységek, és hatalmas ünnepségek vannak itt a francia sport sikereikor, pl. amikor a francia labdarúgó-válogatott éppen világbajnokságot, vagy Európa-bajnokságot nyer, vagy épp újévkor. Érdemes nappal, és éjjel végigmenni a Champs-Élysées-n, és magunkba szívni a semmihez sem hasonlítható hangulatot, és a sugárút pezsgését.

Diadalív

DiadalívA monumentális emlékművet Párizs egyik meghatározó jelképének és a császár ókori Róma iránti rajongása kifejezésének szánták. A Charles de Gauelle közepén álló Párizs ldiadalív a napóleoni háborúk alatt elesett franciáknak állít emléket, és itt található az ismeretlen katona sírja is. Az 51 méter magas, és 45 méter széles diadalív a világ 2. legnagyobb, és Európa legnagyobb ilyen jellegű építménye. Az Arc de Triomphe építése 1810-ben kezdődött, de, többek között, Napóleon bukása miatt, csak 1836-ra fejeződött be. A Diadalív, számos más párizsi látnivalóhoz hasonlóan, csodás kilátóhely is. Lifttel, vagy 284 lépcső megmászása után érhetünk fel a tetejére, ahonnan élvezhetjük többek között a hihetetlenül szimmetrikus, és szabályos párizsi városfelépítés látványát.

Nôtre Dame

Notre Dame

A katedrális nem csak Párizs, de az egész ország szimbóluma. Történelme szorosan összekapcsolódik a francia történelem fontos eseményeivel. A gótikus építészet remekművét 1163-ban kezdték építeni, és 1345-ben fejezték be. Az öthajós építmény egyszerre több mint 6000 hívőt képes befogadni. A belső részen lenyűgöző rózsaablakokat láthatunk. A hatalmas, 7800 sípos orgonát bár felújították, még mindig nem működik rendesen. A Notre Dame tornyaiba, fárasztó lépcsőzéssel ugyan, de fel lehet menni, ahol vízköpő szörnyek mellől élvezhetjük a párizsi panorámát. A 402 lépcsős túrán 2 pihenőhely is van, és megtekinthetjük a Notre Dame nagyharangját is.

Versaille

Versaille, Nagy-Trianon-kastélyMielőtt Versailles megépült, helyén vadászterület volt az erdő fái között. Emiatt szerette meg XIV. Lajos, a Napkirály ezt a helyet ahol apja, XIII. Lajos 1624-ben egy vadászkastélyt építetett a tavakkal, fákkal és nádasokal szegélyezett mocsaras területen. Később szóba került ennek az épületnek a lebontása. 1666-ban néhány hónappal a spanyol infánsnővel kötött házassága után a fiatal XIV. Lajos úgy döntött az édesapának oly kedves vadászkastélyt mégsem bontatja le, hanem újjáépíti. Képzeletében már formálódott a modell melyet minden áron követni akart. A Nagy-Trianon kastélyRengeteg híres festőt dekoratőrt hívatott meg. Úgy tűnt Versailles túl költséges az ország kincstárának, de Lajos hajthatatlan volt. A költségek végül 1684-ben közel nyolcmillió frankra rúgtak. A központi kastély mellett áll a Nagy -Trianon, a park északi végében pedig a Kis- Trianon. Az épületegyüttes része Marie- Antoinette tanyája is, és a park is fényűző látványt nyújt. Akinek csak egy napja van Versailles-ra jól gondolja meg, mit szeretne mindenképpen megnézni, mert a rengeteg látnivaló között elveszik az ember.

 

Marseille

Marseille kikötőjeMarseille a legnagyobb kikötőváros és a második legnagyobb város Franciaországban. A dél-franciaországi Provence-ban, a Földközi-tenger partján fekszik, Provence-Alpes-Côte d'Azur régió, és Bouches-du-Rhône megye székhelye. A Földközi tenger legnagyobb kikötővárosán, Marseille-en megy keresztül Franciaország kereskedelmi forgalma. A Szuezi csatorna-megnyitása után kibővítették a kikötőit, mivel hirtelen megemelkedett a kereskedelmi forgalom.

Látnivalók:

A Stade Vélodrome, a város egyik jelképeA kikötővárosnak 27 hektár területű, téglalap alakú öble van. Rakpartjait még XII. és XIII. Lajos uralkodása idején építették 3,5 kilométer hosszúra. A múlt század derekáig ez volt Marseille egyetlen kikötője. Később kezdték el az északabbra található Joliette medence kialakítását. Manapság nemcsak luxusjachtok, de halászbárkák is egyaránt ringatóznak az öböl vízén. A látvány lenyűgöző, főleg a Fort Saint-Nicolasból, vagyis a Szent Miklós-erődből. Az öböl bejáratát mindkét oldalról hatalmas épületegyüttes veszi körül, a Szent Miklós-erőd mellett a másik oldalon a Fort Saint-Jean, vagyis a Szent János-erőd. Nem messze az öböltől található a városháza, a Cathédrale de la Major, és a Hotel de Ville, ahova hangulatos, szűk sikátorokon keresztül juthatunk el. Marseille püspöki székhely is. A régi katedrális jelentős részét már lebontották, és helyére a 19. század második felében bizánci stílusú székesegyházat építettek fel.
Marseille régi és új városrészekből áll. A két részt a Rue Cannebiere, Cours Belzunce, a Rue d'Aix és Boulevard des Dams választja el egymástól. Marseille régi városrészének utcái szűkek és kanyargósak, főként a szegényebb emberek által lakott terület. A Rue de Rome, Cours Belzunce és a Rue d'Aix egy hosszú, egyenes utca, amelyet fákkal ültettek be. A gyönyörű Rue Cannebiere, a Rue Noailles és az Allée de Meilhan, Boulevard de la Madeleine Marseille legforgalmasabb utcái közé tartoznak. Az új városrészben is számos, nagy, palotaszerű épület található. Ezen terület nem mindenütt egyenletesen sík, vannak nagyobb kiemelkedések a városban, mint például a Carpaiagne, ami 646 méter és a Gardiole, ami 548 méter magasan fekszik.
Marseille-ben igen kevés régi épület található, a régi templomai között is alig találunk valami érdekeset. Ezalól csak a Szent Viktor-kolostor a kivétel, mivel a kereszténységből való katakombák találhatóak benne. Marseille-ben sok templom található. Közülük az 1893-ban felszentelt neobizánci székesegyházNôtre Dame de la Gardea legérdekesebb. Belül gazdag díszítések tarkítják. A templomot az egykor híres Notre-Dame de la Garde helyén emelték fel. A gót Szent Mihály Templom is Marseille-ben található, amely akár 4000 embert is képes befogadni. 1862 és 1870 között épült a Palais de Longchamps, a profán épületek közül a legszemreméltóbb. Espérandieu műépítő építtette, nemcsak mű- és természetrajzi gyűjteménnyel, de egy gyönyörű szökőkúttal is rendelkezik, ami a hatalmas kupolája alatt helyezkedik el. A városházán kívül további érdekes épületek is vannak, mint a Puget szobraival és kariatidokkal díszített igazságügyi palota, vagy a börze, aminek egy görög templom volt a mintája építése során, és az Arc de Triomphe, David d'Angers és Ramey híres szobraival és basreliefjeivel díszítettek. A régi kikötő bejáratának északi oldalán található a Fort Saint Jean, vele szemben van a Fort Nicolas, azután meg a citadella és pár ágyúüteg. A Prado a legjobb a sétahelyek közül, a mindössze 4 km-es út a Place Castellanet-ót a tengerrel köti össze, ahol a parton lévő Chemin de la Corniche-hez juthatunk. Marseille környékén számtalan nyaraló található a Bastides és Cabanonsban.
If váraA kikötőváros mellett néhány kisebb sziget terül el, mint a Pomegue, Ratonneau és a híres If vára, amit Dumas Monte Cristo grófja című regényéből is ismerhetünk, vagy a Château dálffel, amely például börtönül szolgált. Marseille-nek sok kulturális intézménye is van. Az élükön áll az Académie des sciences, a lettres et arts, illetve az orvos-gyógyszerész iskola, a jogi akadémia, felsőbb kereskedelmi iskola, zenekonzervatorium, művésziskola, hajós-, siketnéma-iskola. Ezeken kívül megtalálható még a városban az École Belzunce, amely egy fontos egyházi kollégium, a nyilvános könyvtár, amely kb. 100000 kötettel rendelkezik, a csillagvizsgáló, a botanikus- és állatkert, a Borély-múzeum, amelyben érdekes régiségekkel találkozhatunk, a Természetrajzi Múzeum, a képgyűjtemény híres olasz mesterek műveivel, és az orvosi, statisztikai, mezőgazdasági, műipari és földrajzi társaság is. Marseille-ben még nagyon érdekesek a "calanques"-ok, amik sziklafallal körbevett tengeröblök, és a Unité d'Habitation, ami Le Corbusier tervei alapján épült fel.

Szurkolók a Vélodrome-stadionbanAz 1899-ben alapított Olympique Marseille az egyik leghíresebb francia labdarúgó csapat, így a város büszkesége is. Székhelye a Stade Vélodrome. 1993-ban a kontinens legjobbjának számított a gárda, mivel megnyerték a Bajnokok Ligáját. A csapat otthonában, az elképesztő hangulatú Stade Vélodrome-ban ünnepelhették a győzelmüket (az 1998-as futball-világbajnokságra átépített létesítmény a város egyik jelképe). Minden derbin több mint hatvan ezren buzdítják a focista fiúkat. Sokszor voltak francia bajnokok és kupagyőztesek is.

Városnézés
Marseille City Pass- Nélkülözhetetlen bérlet a városba, akár 1 (20 euró), akár 2 napra (27 euró), mellyel számos múzeumba, kiállításra, a kisvonatra, a tömegközlekedésre és hajókázásra sem kell már külön költenie. Keresse az idegenforgalmi irodában.
- Bouillabaisse főzőiskola, ahol megismerkedhet ennek az ínycsiklandó finomságnak minden titkos fogásával. 
-Idegenvezetett hajókirándulások a calanque-okba, a környék fokozottan védett természetvédelmi területeire, ahol a vezető megismertet a sziklás partvidék sajátos élővilágával.

Lyon

Lyon látképeLyon látképe a katedrálissalLyon Franciaország harmadik legnépesebb városa, második legnagyobb agglomerációja Délkelet-Franciaországban, a Rhône és Saône folyók összefolyásánál. Rhône-Alpes régió és Rhône megye székhelye, kiemelkedő jelentőségű gazdasági, tudományos és technikai központ. Belvárosa a Világörökség részét képezi.

 

Látnivalók

Terreaux, Tolozan, Croix-Rousse

A városházaA 6. században a terjeszkedő, folyóközre épült Lyon szomszédságában létesült a Szent Péter apátság, a mai Terreaux városrészben. A 14. században az apátság köré egy kisebb erődített falu költözött, ahol nagyrészt kereskedők éltek. A városrész felfejlődése a 16 – 17. században kezdődött, amikor is a lyoni selyem világhírnévre tett szert, a korábbi kiskereskedői városrészből a selyemnagykereskedők negyede lett. A 17. század második felében, a Városháza megépültével Terreaux a város adminisztratív központjává is vált. A Szent Sebestyén bástya megépülését követően indult meg a Croix-Rousse domb benépesedése. Sok szerzetesrend (ferencesek, dominikánusok, kapucinusok) is lakhelyéül választotta az akkor még gyéren lakott területet. A 18. század második felében, a sűrűn lakott város közelében az egyik első nagy beruházásként épült ki a Tolozan városrész nagyrészt Soufflot tervei alapján. Az 1789-es francia forradalmat követő egyházi birtokok kiárusítása vezetett a Croix-Rousse domboldali iparnegyed létrejöttéhez. Ez a városrész a posztó- és selyemmanufaktúrák, illetve a munkások lakhelyéül is szolgált. A selyemipari munkások („canut”-k) nagy mértékű koncentrációja vezetett 1831-ben és 1834-ben a forradalom kitöréséhez, amely a szövőgép feltalálása ellen irányult. A három városrész egysége csak a 19. században jött létre, 1852. március 24-én alakult meg az 1. kerület, majd 1864-ben készült el a Terreaux-t Croix-Rousse-szal összekötő sikló is. Ekkoriban költözött a banki szektor is a városrészbe, így a városrész hamarosan komoly gazdasági központtá alakult. A 3. kerületi Part-Dieu negyed 20. század közepi megépülése, azonban nagyban visszavezetette a városrész központi szerepét, de erős gazdasága továbbra is megmaradt.

Forrás: WIKIPÉDIA vonatkozó oldalai

Toulouse

Toulouse az Haute-Garonne térség fővárosa, azelőtt Languedoc fővárosa Ma a katolikus érsek és protestáns konzisztórium székhelye. Elhelyezkedését tekintve a város egy termékeny síkságon terül el a hajózható Garonne folyó és a Canal du Midi mellett ahol a Földközi-tenger mellől jövő ősi utak a Középső- és Kelet-Pireneusokból jövőkkel találkoznak. oulouse, a rózsaszín város nevét onnan kapta, hogy itt állították elő a pastel-t, vagyis a város gazdagságát és koloratúráját a festékipar hozta meg.

Látnivalók

St. Sernin-bazilikaÉrdemes egy nagy sétát tenni a XI. században épült, és mai napig csodálatosan szép Szent Sernin bazilikánál (eredeti nevén Saturnin), vagy a Szent István székesegyházban, ami a XIII-XIV századból való. Egyesek szerint a Szent Sernin bazilika Toulouse legkiválóbb épülete, melyet 1860-ban Viollet le Duc vezetése mellett renováltak. Azóta is vonzza a turistákat, minden vasárnap a templom körül van a bolhapiac. A templomok nagy része szabadon látogatható Toulouseban, így javasoljuk a bazilika kiváló építészeti alkotásainak megtekintését is. Elképesztő szépségű templomok vannak Toulouseban. Mind-mind különleges valamiben. Semmiképp sem szabad kihagyni az Érseki Palota megtekintését, de érdemes eltölteni néhány nyugodt percet a Szt. György téren is.
Érdemes ellátogatni a prefektúrára, majd, ha megéheztünk, látogassunk el a Canal du Midi partján egy kellems kis étkezdébe. A Szent Sernintől nyugatra található az arzenál a tüzérségi iskolával, ami nem csak az érdeklődő fiatal nemzedék számára nyújt emlékezetes látványt. A bazilikától délre sétálva találjuk a protestáns templomot. A templom egyszerűségénél fogva magával ragadó. Innen nem messze található a XIII-XIV században épült kis líceum és a jakobinus templom. Amint megtekintettük a jakobinusok csodás kolostorát, töltsünk el néhány szép percet a főtéren. A nagy líceum a Hótel de Bernyben van, ahol a kollégiumi könyvtár több mint 100 000 kötetet és 950 kéziratot Garonne-hídtartalmaz. Szintén a Szent Sernintől nyugat felé haladva pillanthatjuk meg a XV. századi Notre Dame la Blanche-templomot, az Hótel de Claryt vagy a XVII. Században épült Maison de pierret. A Maison de pierretől keletre található a Hótel Lasbordes vagy de Fleyres, Bachelier egyik 1515-ben készült mesterműve. Az óváros déli végén lévő parlamenti épület ma igazságügyi palota. A Canal du Midi mellett terül el Szent-Aubin külváros és a Guilhemery nevű városrész nagy parkkal. Ezen a parton van felállítva Riquetnek, a csatorna megalkotójának a szobra. Ha Toulouseban járunk, mindenképp töltsünk el néhány órát a Garonne partján is.
A múzeumok közül igen látogatott az Augustins, a Georges Labit, a Raymond és többek között a Les Abattoirs is, ami egy modern művészeti múzeum. Az Űrtudományi Múzeumban (Cité de l'Espace) a bolygók közötti utazás a fő atrakció, de van itt egy űr-kiállítás, planetáriummal, és egy Mir másolat is. Érdemes megnézni a toulouse-i obszervatóriumot is. Látogatható az Airbus gyár is, de ide előzetesen be kell jelentkezni.

Kihagyhatatlan
- A place du Capitole és a városháza- A Saint-Sernin bazilika
- Az óváros- Az Assézat és a Bernuy palota (az előbbi a Bemberg alapítvány székhelye)- Az Unesco által a világörökség részévé választott Déli csatorna- A Garonne partja: az Henri-Martin sétány, a Filtres mező és a Raymond-VI park- Az Ágoston-rendiek (de Augustins), a Saint-Raymond, a jakobinusok, a modern és kortárs művészetek múzeuma (Les Abattoirs)- Az Űrváros (Cité de l'Espace) és az Airbus összeszerelő-műhelyek- A finomságok: a helyi "sólet" (cassoulet), a libamáj és az armagnac (pálinka)

Városnézés

Carte privilege:
- Ezzel a névre szóló, egy évig érvényes kártyával birtokosa a vendéglőkben és szállodákban valamint a kijelölt boltokban és műemlékeknél akár 60%-os kedvezményt is igénybe vehet. Mindezt 10 euróért. De az idegenforgalmi irodában még egyéb, általában a fesztiválok idejére igénybe vehető kedvezményes csomaggal várják.

Nizza

Nizza látképeNizza Franciaország dél-keleti részén, a Földközi-tenger partján, a Paillon torkolatánál található, a Francia Riviérán, Marseille és Genova között félúton, kb. 10 km-re a Monacoi hercegségtől és kb. 30 km-re az olasz határtól. Védett fekvésének köszönhetően Nizza egyike a régió legmelegebb helyeinek. A legkellemesebb hónapok az utazásra a május, és a szeptember közepétől október közepéig tartó időszak. A legesősebb időszak a február és a március. Június és augusztus között nagy lehet a forróság. A nizzai tél enyhe, szinte sosem esik fagypont alá a hőmérséklet, ezért is volt Nizza a 19. században az angolok egyik legkedveltebb szálláshelye, s a nagy hotelek mindmáig ebből adódóan húznak hasznot. Az enyhe időjárás kedvezően hat a bortermelésre is. A turisták szempontjából meg kell említeni továbbá azt is, hogy Nizza strandjai nem homokosak, hanem kavicsosak.

Látnivalók

Nizza múzeumai értékes gyűjteményeknek örvend található például a Raoul Dufy francia festőről elnevezett múzeum, a Matisse Múzeum, Henri Matisse saját gyűjteményével, aki 1907-től haláláig, 1954-ig élete nagy részét ezen a helyen töltötte. Továbbá a Chagall Múzeum, vagy éppen a ModernA CasinoMűvészetek Múzeuma, amely kiállításaival a Pop-Art-tól kezdve a klasszikusokig, mintegy bebetonozta Nizza régóta is kiérdemelt kulturális központ státuszát. A Place Garibaldi és a Place Masséna képezi az átmenetet ó- és újváros között. Itt található a híres Casino télikerttel, a városháza, az igazságügyi palota. Az újvárosra jellemző a számos luxushotel, villa és apartman. A leghíresebb szálloda mind közül a Negresco, ami nem messze a sétánytól található, amelyet a román származású Henri Negresco építtetett 1913-ban "a pompa, fényűzés és tobzódás lakául". A Negresco és a West-End szállók közelében áll a Masséna-palota, amelyet André Masséna, Napóleon hadvezérének leszármazottai építtettek, s ajándékoztak Nizzának 1919-ben, amiHotel Negrescoazóta így múzeumként üzemel. Az óvárosban érdemes megnézni a 17. századból megmaradt, Szardínia egykori királyainak palotáját. Nizza püspöki székhely. Az újvárosban található több kápolna és templom, így a a St. Réparate székesegyház, valamint a gótikus Notre Dame temploma. Emellett az Alexander-Nevskij orosz ortodox katedrális, amit II. Miklós Cár, honfitársainak építtetett 1903 és 1912 között, hagyományos orosz stílusban, hagymakupolával. Az újváros déli részén található az 1822 és 1824 között kialakított Angol-sétány. A Cimiez fensíkon egy ferencesrendi kolostort és az ókori Cemeleumot csodálhatjuk meg. A Mont-Gros hegyen található továbbá az új csillagvizsgáló.


Városnézés
Nice Riviera Pass
Ingyenes belépő Cőte d'Azur legfontosabb múzeumaiba és kulturális helyszíneire, érvényes a tömegközlekedésre is és egy címlistát is tartalmaz. Megvásárolható 24, 48 vagy 72 órás változatban. 
Idegenvezetett városnézés az óvárosban, minden szombaton 9.30-tól. Érdeklődni lehet az Office de Tourisme et de Congres-nél.

Strassbourg

Strasbourgi városrészletStrasbourg az utak városa a Vogézek és a Jura közötti átjáró keleti kapujában, a Rajna bal partján fekszik. Átellenbe vele, a jobb parton a német Kehl található. A két várost és a két országot a Matics-Horváth Barátság-hídja köti össze. A világörökség részeként védelmet élvező történelmi városmag (Grand Ile) az Ill folyócska szigetén terül el. Az új főleg ipari területek egészen a német-francia határig, a Rajnáig nyúlnak. A város az Elzászi régió és Alsó-Rajna megye székhelye. Itt található az Európai Unió parlamentje, az Európa Tanács és az Emberi Jogok Európai Bírósága.

Az Unió "fővárosa"

Az Európai Parlament épületeAnnak ellenére, hogy Brüsszelt emlegetik az Európai Unió fővárosaként, és az EU két végrehajtói intézményének, a Miniszterek Tanácsának és az Európai Bizottságnak itt van a székhelye, a Parlamentnek amszterdami szerződés alapján havonta Strasbourgban kell üléseznie. Ezért emlegetik néha 'Strasbourgi Parlament'-ként. A döntéselőkészítői és a bizottsági munkák Brüsszelben folynak, itt tartják a politikai csoportok is üléseiket. Az EP havonta csak 4 napot tölt Strasbourgban, ekkor vannak a végső plenáris szavazások. A többi plenáris ülést Brüsszelben tartják.

Látnivalók

A strasbourgi katedrálisStrasbourg legfontosabb látványossága az Ill szigeten elterülő történelmi belváros (Grand Ile), amely 1988-ban került fel a UNESCO Világörökség listájára.

• Nemzeti Színház
• Operaház (Császári palota)
• Nemzeti és Egyetemi Könyvtár
• Főposta
• Városi Fürdő
• Egyetemi palota (1884.)
• Igazság palota
• Főpályaudvar (1878)

Strasbourg belvárosaMúzeumok:

• Elzászi Múzeum
• Arheológiai Múzeum
• Szépművészeti Múzeum
• Természeti Múzeum
• Történelmi Múzeum

 

Forrás: WIKIPÉDIA vonatkozó oldalai

Lille

Lille központjaA város az ország északi részén, a Deûle folyó mentén helyezkedik el, a belga határ közelében. Lille a Nord-Pas de Calais régió, illetve azon belül Nord megye közigazgatási központja. 2000. február 27-én Lomme várost beolvasztották Lille-be, kettejük együttes népessége a 2005-ös népszámlálás szerint 226 800 fő volt. Lille egész agglomerációjának, a francia és a belga településekkel (Kortrijk, Tournai, Mouscron, Ypres) együtt 2007-ben kb. 1 885 000 lakosa volt, amivel Európa egyik legnagyobbjának számított.

Látnivalók

A város legjelentékenyebb épületei: az 1855. megkezdett Notre-Dame de la Treilleszékesegyház, a XIII. századból való szt. Móric-templom, amelynek homlokzata egészen modern. A profán épületek közt a kiválóbbak: a III. Napoleon idejében épült prefektúra, a városháza, ez a Ribour-palotának, a flandriai grófok egykori palotájának helyén áll, amelynek egyik termét máig is megőrizték érdekes fafaragványaival, továbbá a Julien Destré tervei szerint készített börze, amelynek homlokzata előtt az 1792-iki győzelem elékére felállított szobor áll. Lille az újabban épített erősségei által elsőrendü vár lett, amelynek külső kerülete 80 km. Északon a Ver-Galant és Bondues, nyugaton a Premesques és az Englos, keleten a Mons-en-Baroeul erőd és a Camp francais ágyuüteg található.

Bordeaux

Bordeaux látlépeA város Gironde megyében, Aquitánia régióban található. Egyetemi város, politikai, gazdasági és egyházi központ. A bor világfővárosa a XVIII. századi építészeti hagyományok legharmonikusabb példája Európában. Műemlékei messze földön ismertek, több közülük a kulturális világörökség része. Sokszínű események, életöröm, remekbe szabott borok és konyhaművészet, kultúra és ezernyi bolt… ez mind Bordeaux.

Látnivalók

Szökőkút a belvárosbanA Garonne jobb partján fekvő Bastide külvárosból gyönyörü kilátás nyilik B.-ra. Láthatók a sok száz hajótól ellepett kikötő, a pompás Bourgogne, de la Douane, de Louis XVIII., des Chartrons és de Bacalan nevü kőpartok, amelyeket fény szállók és földünk legelső borkereskedőinek raktárai (chais) szegélyezik, a közel 500 m. hosszú kőhíd, végül a nagy vasuti viadukt. A város belseje is szépen épült. A római időkből maradt fenn a Palais Gallien, egy amfiteatrum romja. Mintegy 30 temploma közül jelentékenyebbek: a Saint-Michel szép üvegfestménnyel és kapuin megtekintésre méltó faragványokkal (a XVI. sz.-ból), a Saint-Seurin, a kereszténység behozatalával egyidejű kriptával. Világi épületei közül a kiválóbbak: a prefektura, az igazságügyi palota, a börze, a Grand Théatre, amelyben 1871. a nemzetgyülés tartotta üléseit és a liceum gyönyörü kápolnája, amelyben Montaigne alussza örök álmát. A legszebb terek: a Tourny-tér, a város egykori kormányzójának, Tournynak szobrával, a place vagyis promenade des Quincones, Montaigne és Montesquieu szobrával, a place de la Bourse, szép szökőkúttal, az allées de Tourny, III. Napoleon szobrával.

Megközelítés:

- vonattal: főpályaudvar (Gare SNCF) a központtól villamossal 10 perc; Párizs 3, Lille 5 óra TGV-n
- repülővel: Párizs 1 óra (kb. 30 percnyire a belvárostól)
- autópályán: A10 (Párizs 580 km), A62 (Spanyolország felé), A63 (Olaszország felé)

Idegenforgalmi iroda (Office de tourisme de Bordeaux)
12, cours du 30-Juillet,
33000 Bordeaux,
tel.: 33 (0)5 56 00 66 00/01

Reims

A város 144 km-re található Párizstól. Történelme a Római Birodalom idejéig nyúlik vissza. Reims nagyon fontos szerepet játszott a francia történelemben, ez volt az a város, ahol a francia királyok koronázása megtörtént a Miasszonyunk Katedrálisban. E katedrális súlyos sérüléseket szenvedett az I. világháború alatt, az előretörő német csapatok bombázása következtében. Reims Champagne tartomány legnagyobb városa és mint ilyen fővárosa volt a középkortól kezdve. Az 1999-es népszámlálás adatai szerint a város lakossága 187 206 fő volt.

Forrás: WIKIPÉDIA vonatkozó oldalai

Látnivalók

Reims, katedrálisA Notre-Dame székesegyháza Bernard de Soissons, Gautier deR., Jean d"Orbais és Jean Loup építőművészek vezetése alatt 1212-ben kezdték elépíteni. E székesegyház egyike a legremekebb gót ikus épületeknek. Hajójának hossza 149 m,magassága a boltozat nélkül 38 m. Homlokzatán  530 szobor áll. A templombelsőben 122 szobor áll, üvegfestményei közül a legtöbb a XIII. sz.-ból való. A katedrálisban koronázták a francia királyokat 1173-tól kezdve (IV. Henrik kivételével egészen XVI.Lajosig és X. Károlyt) Gyönyörű szőnyegek (részben XVI. sz.-ból) díszítik és értékesek az egyházi kincsei. A székesegyház mellett van az érseki palota, Jovianus római prefektus márvány szarkofágjával. A régi apátsági templom St.Rémi (1041-1481) a székesegyházhoz hasonlít; benne találjuk Remigius síremlékét. A laoni külvárosban látható a Szt.-Tamás-templom Gousset kardinális szobrával ssírjával. A legfontosabb profán épületek: a városháza, amelynek legrégiebb részei 1627-ből valók, XIII. Lajos lovas szobrával, a szinház és a közkórház. A köztereken találhatóak XV. Lajos, Colbert ésDrouet d"Erlon szobrai, valamint Jeanne d"Arc szobra Duboistól, melyet 1896-ban lepleztekle.

Aix-en-Provence

Aix-en-Provence, VárosházaA város a Saint Victoire-hegy mellett, Marseille-től 30 km-re északra fekszik. Provence tartomány fővárosa római kori alapítású település. Leghíresebb szülötte Paul Cézanne 19.századi jeles francia festő. Aix-en-Provence ma kellemes hangulatú utcáiról, kávéházairól ismert egyetemváros, 30 ezer diák tanul egyetemén.

 

Vasarely MúzeumLátnivalók

• St-Sauveur katedrális
• Cours Mirabeau sugárút és üzletei
• Rotonde szökôkút
• Sextius római kori fürdôje
• Jourdan park
• Érseki Palota
• Cézanne stúdió
• Óratorony
• Madeleine templom
• Vasarely Múzeum

Avignon

A pápai palotaAvignon még ma is őrzi a nagyratörő múlt emlékét: a középkori pápai székhely csodálatos pápai palotával, a híres-neves félbemaradt híddal, az erődítményekkel, templomaival és kápolnáival még ma is mintha a középkorba ragadná magával a látogatót. Ugyanakkor évről-évre nemzetközi hírű kortárs színházi fesztiválnak ad helyt, 2000-ben Európa kulturális fővárosa lehetett, van érzéke tehát a modernhez, sőt a modernnél modernebbhez is.

 

A Saint-Bénezet-hídLátnivalók

- Pápai palota
- A híres Saint-Bénezet híd
- A kulturális örökség részeként számon tartott palota, városfal és a híd
- Az óváros utcácskái, a harangtornyok
- Számos múzeum: a Petit Palais, a Calvet múzeum, az Angladon múzeum, a      Lambert gyűjtemény, a Roure palota, Jean Vilar háza…
- A Place de l’Horloge (óratorony tere, főtér a városházával) hangulatos kávéházai
- A Rhône partja és a Barthelasse sziget parti sétánya
- A provence-i konyha remekei és a Rhône menti borok


Közlekedés

Közlekedés

 

 

 


Autó

Autó

Franciaország nagyon fejlett úthálózattal rendelkezik. Európában itt található a leghosszabb úthálózat, amely egyben az egyik legsűrűbb is behálózva az ország összes települését. Általában elmondható, ha a domborzati viszonyok azt megengedik, két szomszédos település között vezet jó minőségű burkolt út.
Az autópályák aránya is igen magas, Auvergne régió kivételével nagyon sűrű hálózatot alkotnak. Túlnyomó többségük magán kézben van és fizetősek. Az árak általában a megtett távolság függvényében változnak: az autópályara felhajtáskor egy jegyet kell húzni, amelyet lehajtáskor a fizető kapunál le kell adni, és ez alapján számolják ki az autópályadíjat. Ha a felhajtáskor kapott kártya elveszett (vagy, ha lejárt, azaz 3 napnál régebbi), a legtávolabbi felhajtótól számolják az útdíjat. Az árak európai viszonylatban elég magasak, de nagy különbségeket mutatnak, de a 
http://www.autoroutes.fr honlapon pontosan kiszámítható.Fizetni készpénzzel (elsősorban euróval, de egyes helyeken akár valutában is), csekkel vagy bankkártyával lehet. Ez utóbbi az ajánlott, mivel sokkal gyorsabb és kényelmesebb. Egyes helyeken (pl.: Nice környéke, a lyoni elkerülő földalatti szakasza, A432-es autópálya) azonban egységdíjat kell fizetni (függetlenül attól, hogy hol hajtottunk fel). Ilyen helyeken általában egy tölcséralakú autómatába kell a megfelelő összeget (általában 1,5–2€) bedobni. Természetesen csak fémpénzben, ezért autópályára hajtás előtt érdemes meggyőződni, hogy rendelkezünk-e fémpénzzel. Léteznek nem fizetős autópályaszakaszok is. Ezek Île-de-France régióban, illetve az egyes nagyobb vidéki városok agglomerációjában találhatók, de a Rajna-menti, illetve az észak-franciaországi autópályák többsége is ilyen. A fizetős szakaszokat felhajtó előtt mindig a PÉAGE felirattal jelzik. Az utolsó nem fizetős lejárót a DERNIÈRE SORTIE AVANT PÉAGE felirat jelzi, ezt követően nem feltétlenül botlunk fizetőkapuba (station de péage), ez lehet, hogy több kilométerrel arrébb van vagy egységdíjas szakaszoknál nem is létezik. Nagy forgalom esetén (nyári hétvégéken, csúcsidőszakban) fizetős szakaszok végénél, a fizetőkapuknál többkilométeres sorok alakulhatnak ki. Megoldás lehet egy korábbi lehajtón való lehajtás, ám így is számítani lehet torlódásokra, mivel akadnak mások is, akik így próbálnak hamarabb célhoz jutni. Különösen gyakran Lyon környékén szokásosak a hasonló torlódások az A6 és A7 autópályákon. Párizs tág környékén is általánosak a nagyon hosszú dugók, tehát átutazás esetén érdemes minél messzebb elkerülni a fővárost. Az autópályákon amúgy nagyon fejlett információs rendszer van. Sűrűn találni kijelzőket, amelyek jelzik az aktuális forgalmi viszonyokat, illetve az esetleges veszélyekre is felhívják a figyelmet. Franciaország szinte minden részén (de főleg Bretagne-ban, az Alpokban és Provence-Alpes-Côte d'Azur régióban) heves viharok tudnak kialakulni, amelyek során a vezetés egyáltalán nem ajánlott. Esős, havas és csúszósz időben az autópályákon legfeljebb 110 km/h sebességgel lehet menni. Az autópályákon kívül számos országos főút (route nationale) is található az országban, melyek mindegyike ingyenes. Sok közülük több szakaszon többsávos, akár autóút, sőt autópálya minőségű. Jelzésük egy N és az azt követő egy, kettő vagy három számjegy. Csomópontokban zöld színnel jelölik őket. A leghíresebb és egyben a legforgalmasabb országút, az N7, amely Párizsból Lyonon és Aix-en-Provence-on át a Francia Riviérára megy (Menton városáig). Bár lassabb, mint autópályán haladni, sokkal élvezetesebb lehet ezt az utat választani, amely számos érdekes településen megy keresztül, bár sokat el is kerül. Az országos utak mellett léteznek megyei (départementale, Dxxx), illetve települési (Cxxx) utak is. Ezek általában szintén jól karban vannak tartva, de jóval kisebb forgalmúak, mint az országos utak. A megyei utak nagyjából a magyarországi elsőrendű főútak, a helyi utak a magyarországi mellékutakhoz hasonlíthatók az út szélességét tekintve. Franciaországban számos körforgalom található. Itt mindig jól jelzik (a Magyarországon szokottól eltérően az út bal oldalán), hogy a kihajtó ágak hova vezetnek. Általabán a TOUTES DIRECTIONS (minden irány) irányt érdemes követni, ha a többi kiágazó nem felel meg. Érdemes odafigyelni, hogy kereszteződéseknél a korlátozó táblák általában (nem mindig) a szokásostól eltérően a bal oldalt találhatóak. A közlekedési morál elég jó az utakon, de a nagyvárosokban, illetve nyáron a Francia Riviérán intenzív forgalomra kell számítani, amelynek velejárói a tolakodások és egyéb kellemetlenségek. A hatóságok fokozott figyelmet fordítanak a gyorshajtás kiszűrésére, ezért számos állandó és ideiglenes radar működik országszerte. Az állandó radarokra külön tábla is figyelmeztet.


Taxi

Taxi

Párizsban szinte mindig lehet taxit kapni, közel 500 taxiállomás van a városban. A taxik három tarifazónában működnek, a fizetendő összeget az óra jelzi. Fontos, hogy csak olyan taxit intsünk le, melynek fehér lámpa világít a tetején. A lámpa nélküli kalóz taxikkal könnyen pórul járhat az ember.

 


Busz

Busz

Franciaországban nem jellemző a távolsági buszközlekedés. A fontosabb települések eléréséről, ahova vonat nem jár általában a regionális TER gondoskodik, a buszvonalak ez esetben a vasút részét képezik, azonos feltételekkel és díjszabással használhatók. Amúgy a közösségi buszok közlekedésének megszervezése általában a megyék feladata. A szolgáltatás színvonala erősen változik megyénként: vannak olyan megyék, ahol kiválló minőségű, olcsó szolgáltatás jellemző, máshol drága és ritka járatok járnak. Számos francia településre semmilyen tömegközlekedési eszköz nem jár, azonban a turisták által kedvelt tájak többségén általában jó a közlekedés, bár nem feltétlenül minden turistalátványosság érhető el busszal.


Vonat

Vonat

Franciaország kiváló vasúthálózattal rendelkezik, amelyen sok nagy sebességű vonat (TGV) közlekedik. A rendszer óriási hátránya azonban, hogy nagyon erősen Párizs centrikus, így bár a fővárosból Franciaország nagy része, Belgium és London is elérhető három órán belül, egyes vidéki városok között már rosszabb utazási időre lehet számítani.

A vonatokakat alapjában véve két részre lehet osztani, létezik a távolsági közlekedést lebonyolító Grandes Lignes (Fővonalak), illetve a regionális közlekedést végző TER (Transport Express Régional) hálózata.

 

Távolsági közlekedés

A Grandes Lignes vonalakon alapvetően két szolgáltatás, a nagysebességű TGV és az expressz vonatok (Corail) vehető igénybe. Az előbbire szükséges a helyfoglalás, a másikra legtöbbször csak ajánlott, ám sokszor érdemes a 1,5 €-s díjat befizetni, mivel főleg hétvégék környékén minden ülőhely elfogyhat.

A távolsági közlekedésben két időszakot különböztetnek meg, a normál időszakot (période normale) és a csúcsidőszakot (période de pointe). Az időszakok vonatonként eltérnek, és azt jelzik, hogy az adott napi indulásnál várhatóan mennyire lesznek telítve. A csúcsidőszakban közlekedő vonatokra a jegy ára mindig magasabb valamivel.

Az SNCF egy új, különleges szolgáltatása az iDTGV [1], amely a fapados légitársaságok ellen veszi fel a harcot, és az ott szokásos foglalási rendszert alkalmazza, azaz minél előbbi a foglalás, annál nagyobb valószínőséggel lehet olcsó jegyet szerezni. A jegyárak 19 €-nál indulnak (minden vonatra 50 ilyen hely van), de közvetlen vonatindulás előtt a normál TGV-k áránál is több lehet az ára. iDTGV-vel Párizsból Aix-en-Provence-ba, Avignonba, Bordeaux-ba, Cannes-ba, Marseille-ba, Montpelier-be, Nice-be, Nîmes-be, Perpignanba, St-Raphaëlbe, Toulonba és Toulouse-ba, valamint ellenkező irányba lehet utazni. Ezekre a vonatokra elsősorban az interneten lehet jegyet vásárolni, de egyes nagyobb pályaudvarokon is akad iDTGV jegyeket árusító hely. A vonaton amúgy kétfajta utazási mód, a csendes (idZen), illetve a hangos (idZap) zóna működik. A csendes zónában a mobiltelefonok használata, és a hagos beszéd tilos. A vonaton számos extraszolgáltatást biztosítanak külön díj ellenében.

Bár a TGV-k térhódításával egyre kisebb az éjszakai vonatokra, Párizsból Auvergne régión és Toulouse-on át a Pireneusok lábához, Lyonból Bretagne-ba, valamint [több északi francia városból Nice-be, illetve Languedoc-Rouisson régióba indulnak Corail Lunéa éjszakai járatok. Ezeken csak fekvőhelyes és hálókocsik vannak. Ezek színvonala az átlagos nyugat-európai színvonalnak felel meg.

 

Regionális vonatok

A regionális vonatok a TER-hez tartoznak. A valóságban azonban minden egyes régió közlekedését külön TER egység végzi a vasúttársaságon belül. Ezeknek mind külön kedvezményes ajánlataik lehetnek. A legtöbb régióban (Elzászban nincsenek időszakok) a távolsági vonatokhoz hasonlóan két időszakot különböztetünk meg, a csúcsidőt jelentő „fehér időszakot” (période blanc), illetve az azon kívüli „kék időszakot” (période bleu). Fehér időszakba esnek a péntek vagy vasárnap 15 és 20 óra között, valamint a hétfő 5 és 10 óra között induló járatok. Az ilyen vonatokon általában csak szerényebb kedvezményeket lehet igénybe venni, illetve nagyobb zsúfoltságra kell számítani. Különösen igaz ez a turisták által közkedvelt helyeken (tengerpartok, Alpok), ahol sokszor állóhelyhez se lehet jutni.

 

Jegyek

Franciaországban a jegyvásárlás mikéntje nagyban eltér a Magyarországon szokottaktól. A távolsági járatoknál a jegyet meghatározott vonatra kell kérni, ha mégsem ezzel a vonattal utaznánk, annak indulása előtt bármikor ingyen lehet kérni a jegy kicserélését (kivéve egyes kedvezményes jegyfajták), vonat indulása után egy órával már csak a jegy árának 50 %-ért lehet a jegyet cserélni. Corail esetében, ha 2 hónapon belül egy másik vonattal utazunk, azt megtehetjük ugyanazzal a jeggyel helybiztosítás nélkül, vagy helybiztosítással, újabb 1,5 € kifizetésével. Azokon az állomásokon, ahol TGV is közlekedik, lehet találni olyan készülékeket (Échange minute TGV), amelyekkel rövid idő alatt cserélhetjük ki a lekésett TGV-re szóló jegyünket a következőre szólóra.

Jegy hagyományos módon való vétele nagyobb állomásokon hosszabb időt vehet igénybe, és csak normálárú jegyet lehet így kapni. Valamennyi állomáson, illetve a nagyobb bevásárlóközpontokban működnek olyan autómaták, amelyekkel az interneten is meghirdetett jegyeket is lehet kapni. Ezek azonban csak dombornyomott bankkártyát fogadnak el fizetőeszközként. Minden állomáson található továbbá regionális autómata is, ahol az aktuális régió TER-jeire lehet jegyet kapni. Itt dombornyomott bankkártyával és fémpénzzel lehet fizetni. Végül pedig létezik az internetes jegyvásárlás is a http://www.voyages-sncf.com/ oldalon.

Az interneten vásárolt jegyek kivételével valamennyi jegyet komposztálni (a peron végi autómatáknál érvényesíteni) kell felszállás előtt, egyébként nem érvényes. Ha ezt elmulasztottuk, érdemes felkeresni a kalauzt, aki lebélyegzi azt, egyébként bűntetésre lehet számítani.

Minden állomáson legalább autómata működik, de ha mégsem sikerült jegyet venni az állomáson, kisösszegű pótdíjért a vonaton is lehet, ha egyből felkeressük a kalauzt. Ha csak ellenőrzéskor derül ki, hogy nincs jegyünk, komolyabb összegű (akár 110 €-s) bűntetésre lehet számítani.

A francia vonatok általában pontosak és megbízhatók, ám nagy forgalom esetén 10–30 perc késésekre lehet számítani. Ezen túl a számos sztrájk is nehezítheti a közlekedést. Évente két-három általános vasútassztrájk jellemző, regionális sztrájkok pedig havonta többször is kialakulhatnak Franciaország különböző részein. Sok a sztrájkok száma Elzász, Rhône-Alpes, de leginkább Provence-Alpes-Côte d'Azur régióban. Sztrájk alkalmavál nagyjából a vonatok harmada-fele közlekedik.


Tömegközlekedés

Helyi tömegközlekedés

A párizsi metró (RATP) a világ egyik legrégibb hálózata, mely 14 vonalból áll, s több mint 300 megállója van. Az egyes vonalakat a számok, színek és a végállomások nevei különböztetik meg. Aki gyorsan szeretne eljutni céljához, mindenképp a metrót használja, mivel a RER mellett ez a leggyorsabb és leghatékonyabb közlekedési eszköz (5:30 és 00:30 között közlekedik).

Ráadásul gazdaságos is, hiszen a metrójegy addig érvényes, míg az utas ki nem lép a kijáraton, tehát egy jeggyel időkorlát nélkül lehet utazni és átszállni. A metróra és a buszokra azonos jegy érvényes, de a buszokon a jegy csupán egyetlen utazásra jogosít.

RER

A RER Párizs helyi érdekű vasútja, melynek járatai össze vannak hangolva a metróval. A vonatok 12 percenként járnak 5:30-tól éjfélig. A RER menetjegyért elég borsos árat kérnek, ezért érdemes 10 darabos gyűjtőt, vagy bérletet venni, mert így jókora összeg takarítható meg.

Rengeteg buszt látni Párizs utcáin, de a közlekedés a gyakori dugók miatt így lassabb. A megállókat fekete-fehér bagoly jelzi. Jegyek a sofőrnél, illetve a metróállomásokon válthatók, mivel a metróra és a buszokra azonos jegy érvényes. Fontos, hogy a jegyet a buszon érvényesíteni kell (kilyukasztani).

 

 

Bank - Posta - Telefon

Bank

Bank

A bankok nyitvatartása a párizsi régióban: hétfőtől-péntekig 10h-17h

Bankkártya

A legtöbb áruházban, szállodában és étteremben használható. A kereskedők minimális költséget számolnak fel. Ha bankkártyáját elveszti, mielőbb hívja a bank által megadott telefonszámot.

Pénzváltás

Pénzt váltani egyes bankfiókokban, pénzváltóhelyeken és postahivatalokban, vagy áruházakban, pályaudvarokon, repülőtereken és turistahelyek közelében lehet. Vigyázat: az árfolyam ugyan fix, de a jutalék változó, amelynek egyértelmű feltűntetése kötelező.

 

Posta

Posta

A postahivatalok általában reggel 8-tól este 7-ig vannak nyitva.

Felbélyegzett képeslapot, levelet a városszerte elhelyezett sárga postaládákba is be lehet dobni. Bélyeget trafikban, postán, esetenként a szállodák recepcióján lehet vásárolni.

 

Telefon

Telefon

Külföldről: 00 33 1 42 30 75 39

ugyanez Franciaországon belül: 01 42 30 75 39

Franciaországból külföldre: a 00 nemzetközi hívószám után a hívott ország hívószáma, majd a hívott fél telefonszáma. Magyarországra: 00 36 és a hívott szám.

Mindenféle telefonkártya kapható: postahivatalokban, trafikokban (TABAC) és ajándékboltokban (nyilvános telefonkártya, mobiltelefon kártya, feltöltés). A hívószámok és díjszabások országonként változók.

 

Mobilszolgáltatók

Mobil

Franciaországban 3 mobil telefonszolgáltató működik. Utazás előtt a saját mobil társaságánál érdeklődjön, hogy melyik francia hálózatot válassza, hogy telefonját használni tudja.

 

 


Egészség

Egészség

 

 

 


Orvosi ellátás

Orvosi ellátás

Franciaországban a közegészségügyi helyzet az európai normáknak megfelelő. Az egészségügyi és szociális védő, ellátó és szolgáltató hálózat a magyar fejlettségi színvonalnak megfelelő, esetenként és területenként azt meghaladó. Egyes személyes gyógyszerek otthon megszokott változatai nem kaphatóak, ezért az utazás előtt javasoljuk a háziorvossal való konzultációt, illetve az előzetes otthoni beszerzésüket. Ha orvosra lenne szükségük, elsődlegesen a szállodai recepción érdeklődjenek, csoportos úton részt vevő utasaink kérjék az idegenvezető segítségét. Ezen túlmenően, ha rendelkeznek baleset, betegég,- és poggyászbiztosítással, akkor a kötvényen szereplő ingyenesen hívható magyar nyelvű assistance számot kell hívni.

 

Gyógyszertár

Gyógyszertárak

Párizsban a gyógyszertárak általában reggel 9 és este 7 óra között tartanak nyitva. Az ügyeletes gyógyszertárak nyitvatartási rendjét általában minden gyógyszertárban kifüggesztik. A gyógyszertárakat zöld kereszttel, vagy pharmacie felirattal jelzik. Szinte minden nemzetközi forgalomban lévő gyógyszer kapható, de előfordulhat, hogy egy részük csak recept ellenében váltható ki.

 

Kárügyintézés

Kárügyintézés

Fontos!
Ha odakint baleset ért minket, vagy lopás, illetve egyéb bűncselekmény áldozatai lettünk, mindig vetessünk fel jegyzőkönyvet a helyszínen, hazaérkezés után már késő, jegyzőkönyv hiányában sem a biztosító, sem irodánk nem tud utólag intézkedni! Ha elégedetlenek vagyunk a szállodai szolgáltatással, vegyük fel a kapcsolatot helyi idegenvezetőnkkel, vagy kérjük a recepciós segítségét és minden esetben (fényképekkel és jegyzőkönyvvel) dokumentáljuk a történteket! Végső esetben -és csak akkor- hívja központi ügyeleti mobilszámunkat: (06-20-779-4104) Ha kötöttünk utasbiztosítást, hívjuk a biztosító éjjel-nappal hívható, magyar nyelvű segélyszámát, ahol szerződésünk kötvényszáma alapján tudnak segíteni.

Gépjárműlopás esetén:

Bulgáriában a gépjármű lopások száma évről évre csökken ugyan, de erre szakosodott bandák továbbra is lopják a nagy értékű és fiatal gépjárműveket. Már a határon való belépéskor kiszemelik azokat a járműveket, amelyeket el kívánnak lopni. A legkorszerűbb riasztó-berendezéseket is másodpercek alatt tudják hatástalanítani. Mindenképp azt tanácsoljuk, hogy aki Bulgáriába gépkocsival utazik, az kössön az autójára lopáskárra is kiterjedő CASCO biztosítást! Új szolgáltatásként a bolgár hatóságok bevezették a határon belépéskor díj fizetése ellenében kölcsönözhető GPS jelkövető beszerelését, amelyet aztán kilépéskor leszerelnek.

Akinek Bulgária területén ellopták az autóját, annak a következőképpen kell eljárnia a problémamentes hazautazás érdekében:

1. A káreset helyszínén illetékes Rendőrkapitányságon bejelentést kell tenni a történtekről, ahol jegyzőkönyvet vesznek fel, és erről igazolást adnak ki.

2. A kerületi Ügyészségtől igazolást kell beszerezni a Rendőrkapitányságon tett bejelentésről.

3. A 2. pontban említett ügyészségi igazolás hitelesítése a Legfőbb Ügyészségen, Szófiában történik.

Ugyancsak gyakoriak a külföldiek sérelmére elkövetett "trükkös lopások", amikor a leggyakrabban a gépjármű hátsó kerekét benzinkútnál, parkolóban kiszúrják, hogy az néhány száz méter megtétele után leengedjen. Majd a "segítőkész", időnként még magyarul is tudó, a defektet jelző, esetleg a szerelésben is segédkező személy elvonja a járművezető figyelmét az utastérről, ahonnét aztán szakavatott módon néhány másodperc alatt az utazó kézitáskáját - amiben legtöbbször az okmányokon kívül a pénze is volt - ellopják. Ilyen esetek megfelelő odafigyeléssel elkerülhetők.

Egyrészt javasoljuk, hogy minden utazó a legfontosabb okmányairól (útlevél adatoldala, jogosítvány, forgalmi engedély, zöldkártya) még indulás előtt készítsen fénymásolatot és azt olyan helyen tárolja, amely nehezen hozzáférhető! Másrészt műszaki, vagy egyéb okból történő megállás esetén ne maradjon könnyen látható és elérhető helyen érték, vagy értéket tartalmazó kézitáska. Egy esetleges defekt szerelésekor célszerű az utasteret bezárni!


Hasznos

Hasznos elérhetőségek

Franciaország magyar nyelven is olvasható turisztikai portálja

Rendőrség: 17

Mentők: 15

 

 

Vásárlás

Vásárlás

Nyitvatartás

Az üzletek általában reggel 9-től este 6-ig, 7-ig vannak nyitva. A jelzett időpontokon túl néhány üzlet dél és kettő között, szombaton és vasárnap zárva tart. Az élelmiszerboltok egy részének hosszabbított nyitva tartása van, és általában egész hétvégén nyitva vannak. A népszerűbb turistalátványosságoknál lévő butikok, boltok minden nap nyitva vannak. A nagyáruházak a hét minden napján 9-től este 10 óráig vannak nyitva.

 

Jellemző árak

Jellemző árak

Franciaországban a termékek többsége szabadáras, de az árat kötelező egyértelműen feltűntetni. Mégis óriási árkülönbségek vannak, amelyek a termék márkájától és a vásárlási helytől függenek.
Az alábbi, euróban megadott árak csupán tájékoztató jellegűek, a párizsi közértek árai alapján készültek. Az árak vidéken és városi diszkontokban természetesen olcsóbbak.

 

Élelmiszerek:

  • tea (25 filter)            1.56 €-tól
  • vaj (250 g)               1.67 €-tól
  • Camembert (250 g)    1.95 €-tól
  • csokoládé (100 g)      1.86 €-tól
  • tej (1 liter)               1.72 €-tól
  • joghurt (4 pohár)       1.90 €-tól
  • napraforgó étolaj (1 l) 2.55 €-tól
  • tészták (500 g)          1.10 €-tól
  • rizs (500 g)               1.40 €-tól
  • őrölt kávé (250 g)      2.20 €-tól
  • kristálycukor (1kg)     1.52 €-tól
  • tojás (6 db)              1.50 €-tól
  • alma (1kg)                2.40 €-tól
  • narancs (1 kg)           2.10 €-tól
  • burgonya (1kg)          1.50 €-tól
  • paradicsom (1kg)       2.80 €-tól
  • sör (6x33 cl)             3.98 €-tól
  • coca-cola (1.5 liter)   1.30 €-tól
  • ásványvíz (1.5 liter)   0.26 €-tól
  • narancslé (1,5 liter)    1.85 €-tól
  • bor (75 cl)                1.53 €-tól
  • baguette                  0.85 €-tól

 

Tisztálkodás, testápolás:

  • fogkrém (75 ml)         1.70 €-tól
  • fogkefe                     1.70 €-tól
  • tusfürdő (250 ml)       2.20 €-tól
  • sampon (400 ml)        4.20 €-tól
  • WC-papír                  1.90 €-tól
  • dezodor                    3.80 €-tól
  • eldobhato borortva (10 db)     2.60 €-tól
  • egészségügyi betét (28 db)    4.99 €-tól
  • egészségügyi tampon (24 db)  3.35 €-tól
  • óvszer (12 db)                      7.33 €-tól

Italok, ételek vendéglátó helyen: az árak Párizs központjában vendéglátóhelyen felszolgálással értendők. A pultnál fogyasztott italok általában fele annyiba kerülnek.

  • kávé                         2 €-tól
  • kávé tejszínnel           3 €-tól
  • üdítő                        3.50 €-tól
  • víz                           2.50 €-tól
  • sör                           4 €
  • szendvics                  3.70 €-tól
  • frissen sült hús +köret 12 €-tól

Figyelem: a teraszon fogyasztott ételek-italok egyes turistahelyeken 18h után jóval drágábbak. Ajánlatos fogyasztás előtt tájékozódni.

 

Szabadidős tevékenységek

Mozi 6,50 €-tól

http://www.allocine.com/

Paris Museum Pass - múzeumbérlet:

2 nap 30 €

4 nap 45 €

6 nap 60 €

Sétahajókázás a Szajnán:

Felnőtt jegy 9.50 €-tól

Gyerek: 4 €-tól

Benzin átlagár: 1,046 €-tól

Aktuális információ a benzin áráról

http://www.prix-carburants.gouv.fr/

 

Ajándékötletek

Ajándékötletek

A bohókás tervezők üzletei a Montmarte utcáin találhatók, míg fiatalos utcai viseletet inkább Les Halles-ban találunk. A vastag pénztárcájú urak fellegvára a 7. kerület, ahol elegáns öltönyöket lehet kapni. Az eredeti ötvösmunkák és ékszerek megszállottjainak pedig Saint- Germain-ben van a helyük. A város egyik leghíresebb útja a Champs- Elysées, amely a 20. század elején egyet jelentett a csillogással és a divattal. Az egyes kerületek árukínálatát az ott lakó nemzetisége is nagyban meghatározza. Azért a kis butikok mellett találunk nagyobb áruházakat, plázákat is.

 

 

Hasznos

Hasznos tudnivalók

 

 

 


Közbiztonság

Közbiztonság

Franciaországban a közbiztonság változatlanul jó, ami azonban természetesen nem jelenti azt, hogy különböző típusú egyéni bajba jutások (pl. útlevél vagy személyi igazolvány és egyéb okmányok elvesztése) ne fordulhatnának elő. Párizsban a Nagykövetség Konzuli Osztálya, illetve a Lyoni Főkonzulátus  az eltűnt/ellopott  úti okmány helyett -  szükség  és lehetőség szerint - a hazatéréshez alkalmas okmányt tud kiállítani az ügyintézést gyorsíthatja eltűnt okmányaik fénymásolatának megléte), az egyéb személyes okmányok pótlására azonban csak a hazatérés után belföldön van lehetőség.


Szokások

Szokások

Borravaló

Étteremben, vagy kávéházban 10-15 százalékos borravalót (le pourboire) szokás adni úgy, hogy távozás előtt az asztalon hagyják. Szállodában nem kötelező a borravaló. A taxisofőr rendszerint 10 százalékos borravalót kap.

 

Dohányzás

A francia kormány, a 2006-os rendelet szerint, betiltotta a nyilvános helyen való dohányzást.
A rendelet két fázisban lépett életbe:

  • 2007 február 1-től tilos a dohányzás minden zárt- és fedett nyilvános helyen, munkahelyen, egészségügyi intézményben, tömegközlekedési eszközön, iskolában (ahol beletartoznak a nyílt terek, udvarok is), kiskorúak szállás- és oktatási helyszínein.
  • 2008 januárjától pedig már az italkereskedésekben, hotelekben, éttermekben, dohányárusoknál, kaszinókban, játéktermekben és a diszkókban is tilos a dohányzás.

 

Ünnepek

  • Január 1. Újév napja (Le Jour de l' An)
  • Nagypéntek (2007-ben április 6., csak Elzász területén munkaszüneti nap)
  • Húsvétvasárnap (2007-ben április 8.)
  • Húsvéthétfő
  • Május 1. A Munka Ünnepe (Majális)
  • Május 8. A Győzelem Napja (a II. világháború befejezésének emlékére, 1945)
  • Május 16. Szent Johanna (Jeanne d' Arc) szentté avatásának emléknapja (nem hivatalos munkaszüneti nap)
  • Jézus Mennybemenetelének Ünnepe (Áldozócsütörtök)
  • Pünkösdvasárnap (2007-ben május 27.)
  • Pünkösdhétfő
  • Július 14. Az 1789-es forradalom ünnepe, a Bastille bevétele, Nemzeti Ünnep (Le quatorze juillet)
  • Augusztus 15. Nagyboldogasszony (L' Assomption)
  • November 1. Mindenszentek Ünnepe (La Toussaint)
  • November 11. Fegyverszünet Napja (L' Armistice), az I. világháború befejezésének (1918) emlékére
  • December 25. Karácsony
  • December 26. Karácsony másnapja (csak Elzász területén munkaszüneti nap)

 

Mentalitás

A francia mentalitásban mélyen gyökerezik a tisztelettudás és demokrácia, amit a külföldiektől is elvárnak. Ezért mindig figyeljünk oda a kultúrált viselkedésre.Vigyázat a politikai kijelentésekre és a szociális helyzet feszegetésére. Az évek során a divat országává avanzsált Franciaország híres borairól, a sajtok és a pikáns konyha széles választékáról, valamint a csodás természetről. A francia büszkeség és hazaszeretet az egész világon ismert, és el kell ismernünk, hogy joggal lehetnek büszkék a hazájukra.


 

Gasztronómia

Gasztronómia

A "francia konyha" kifejezés hallatán szinte mindig a salátákra, mártásokra gondolunk. XIV. Lajos főudvarmestere, Béchamel márki idejében érte el csúcsát az eredetileg római kori szakácsművészet továbbfejlesztett változata. Róla nevezték el a nálunk is elterjedt Béchamel-mártást. A francia konyha étkeit azért tartják egészségesnek, mert vajjal vagy növényi zsiradékkal készülnek, ezáltal könnyen emészthetőek. A fűszereket mértékkel használják, akkor is leginkább friss állapotban: kakukkfüvet, tárkonyt, bazsalikomot, petrezselyemzöldet, turbolyát, babérlevelet, szerecsendiót, fahéjat, borsot - talán e legutóbbi az egyetlen kivétel, amelyből akár sok is kerülhet az ételbe. A franciák a tálalásnak is megadják a módját, hogy a szemet is jóllakassák. A reggeli részei: kávé, croissant vagy vajjal megkent, esetleg lekvárral ízesített baguette (botkenyér). A kávét hatalmas, fületlen bögrében adják. Az ebéd előétellel kezdődik. A francia szendvics rendszerint egy fél baguette, kettévágva, vékonyan megvajazva. Késsel-villával illik elfogyasztani. Benne sonka (jambon), sajt (fromage), esetleg kemény francia kolbász (saucisson) van. A croque monsieur: két szelet pirított kenyér között sült sonkaszelet és olvasztott sajt. Omlettet, kemény- és tükörtojást is esznek előételként. Népszerű a húspástétom két fajtája: a paté és a terrine. Meleg előétel a guiche lorraine - ez hús és sajt felhasználásával készül. A csiga (escargot) elő- és főétel egyaránt lehet. Hidegen és melegen eszik a kagylót (moule), hidegen az articsókát és az avokádót. Az egyik leghíresebb előétel a Salade nicoise, amelyben hal van. Egytálételként szívesen fogyasztják az elzászi káposztát füstölt hússal vagy a cassoulet-t, amely a sólethez hasonló, de fehér babból készült. A húsételek közül legkedveltebb a marhahús. A "pot-au-feu" elnevezésű ételek alapja a főtt marhahús és sokféle zöldség. A sült báránycombot (gigot d'agneau) nagyon szeretik. A borjúhúsok és a szárnyasok is fontos helyet foglalnak el az étrendben. A halak és a "tengeri gyümölcsök" sokasága szerepel a kínálatban. A filézett naphal-szelet (filet de sole) a legértékesebb halételek egyike. Az osztrigát nyersen is fogyasztják. Ha "fruits de mer" tálat kínálnak, abban minden van a nagyobb rákoktól az apróbb tengeri csigáig, amelyet gombostűvel kell kipiszkálni a házából. A palacsinta alapétel: a galette barna lisztből készül és sonkával, tojással, gombával töltik (főétel), míg a cre^pe édesség: készülhet csak a narancs ízű erős itallal, a Grand Marnier-val leöntve (ezt lángolva szolgálják fel). Édesség nem, de sajt minden esetben szerepel a napi menüben. A franciák 400 féle puhasajtot ismernek. Kedvelt a normandiai Camembert, a Párizs környéki Brie, a chévre (kecskesajt) rengeteg változatban. Az édességek közül mousse-t (csokoládé vagy gyümölcs felhasználásával készült habot), flan-t (tojáskrémből készült étket) fogyaszthatnak, tortát esznek (ami a magyarok pitéire hasonlít) vagy ga^teau-t (a miénkhez hasonló tortát). Sok étteremben külön szakértő, a "sommelier" ajánlja, hogy melyik ételhez milyen bor illik. Kávét mindenütt felszolgálnak. A vacsora hasonlóan változatos, mint az ebéd. Ezt azonban gyakran leves (potage) is kiegészíti.


Kisszótár

Kisszótár

 


Általános kifejezések

Jó reggelt/napot! Bonjour!
Jó napot! Bonjour!
Viszontlátásra! Bon au revoir!
XY-nak hívnak. Je m' apelle XY.
Igen Oui
Nem Non
Kérem! Plaisent
Köszönöm szépen! Disent merci!
Elnézést! M'excusent!
Sajnálom. Je sois désolé

Számok

1 une
2 deux
3 trois
4 quatre
5 cinq
6 six
7 sept
8 huit
9 neuf
10

dix


Vásárlás, élelmiszer

Mennyibe kerül? Combien sont cela ?
olcsó bon marché
drága cher
kenyér pain
tej lait
zöldség légume
gyümölcs fruit
bor vino
ásványvíz eau minérale
hús viande


Szállás

szálloda hôtel
szoba chambre
ágy lit
fürdőszoba salle de bain
kulcs clef
ablak carreau
ajtó porte
emelet étage
éjszaka nuit

 

Szórakozás

belépőjegy billet
színház théâtre
mozi cinéma
bár bien que
meccs match
étterem restaurant
táncol danser
sör biére
koncert koncerty
ülőhely place